Leczenie schorzenia „łokieć golfisty”

W naszej klinice jesteśmy gotowi kompleksowo zadbać o pacjentów, którzy cierpią na schorzenie „łokcia golfisty”. Po więcej informacji zapraszamy do kontaktu z naszą placówką.

Co to jest łokieć golfisty?

Łokieć golfisty to potoczna nazwa schorzenia o nazwie entezopatia nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej. W przebiegu choroby dochodzi do zwyrodnienia powstającego w wyniku przeciążenia przyczepów ścięgnistych, czyli miejsca przyczepu ścięgien do kości. W przypadku łokcia golfisty mówimy o urazach mięśni odpowiedzialnych za zginanie przedramienia. Jest to choroba bardzo podobna do łokcia tenisisty, jednak jest ona znacznie rzadziej spotykana. Łokieć golfisty powstaje podczas długotrwałego i powtarzalnego nadwyrężania mięśni zginaczy przedramienia. Obszar występowania ognisk bólowych znajduje się po wewnętrznej stronie łokcia. Najbardziej narażonymi osobami na wystąpienie tej choroby są głównie osoby, które w nieprawidłowy sposób używają oraz nadmiernie obciążają mięśnie zginaczy w przedramionach. Tutaj możemy mówić o takich osobach jak:

• osoby ćwiczące na siłowni,
  • dostawcy i kurierzy,
  • budowlańcy,
  • sportowcy,
  • mechanicy.

Ryzyko wystąpienia tej choroby jest największe w wieku między 30 a 50 lat, niezależnie od płci.

Objawy łokcia golfisty

Choroba zwana potocznie jako łokieć golfisty objawia się silnymi bólami mięśni przedramienia, w szczególności w obrębie wewnętrznej części łokcia. Bóle te mogą promieniować od łokcia w stronę przedramienia i nadgarstka. Objaw ten nie powinien raczej występować w trakcie spoczynku, jednak będzie się nasilał podczas dźwigania ciężkich przedmiotów. Kolejnym charakterystycznym objawem jest zwiększona wrażliwość na dotyk w okolicach łokcia, a w niektórych przypadkach nawet opuchlizna łokcia. W bardziej zaawansowanych etapach choroby występować może również uczucie słabości w ręce. Niektórzy również skarżą się na mrowienie lub nawet drętwienie przedramienia. W rzadkich przypadkach powodem są złożone choroby stawu. Wraz z występowaniem wyżej wymienionych dolegliwości, możliwe jest zaobserwowanie obrzęku w okolicach łokcia, zaczerwienienie lub ocieplenie okolicy łokcia. Pamiętać trzeba, że każdy przypadek jest indywidualny i w wypadku wystąpienia podobnych objawów najlepiej udać się do lekarza ortopedy.

Przyczyny łokcia golfisty

Do choroby tzw. łokcia golfisty najczęściej dochodzi w trakcie długotrwającego nieprawidłowego podnoszenia ciężarów . Postępowanie w taki sposób prowadzi do mikrourazów ścięgien mięśni zginaczy przedramienia, co w konsekwencji prowadzi do stanu zapalnego. Ryzyko zachorowania można zminimalizować – zmniejszając ciężar podnoszonych rzeczy lub poprawiając technikę ich podnoszenia. Jest to o tyle trudne, że człowiek bardzo niechętnie chce odchodzić od wyuczonych automatyzmów. Co najważniejsze, w większości zdiagnozowanych przypadków do wystąpienia łokcia golfisty nie dochodzi od razu, tylko wpływ na to ma wielokrotne powtarzanie określonych czynności.

Jak leczyć łokieć golfisty?

Leczenie tego urazu należy zacząć od postawienia dobrej diagnozy. Większość z objawów może być mylnie zdiagnozowanych jako łokieć golfisty, a w rzeczywistości być inną chorobą. Mało kto zdaje sobie z tego sprawę, ale ból mięśni w przedramieniu może mieć swoje źródło nawet w kręgosłupie. Zazwyczaj diagnoza ogranicza się do przeprowadzenia wywiadu z lekarzem ortopedą lub fizjoterapeutą oraz na wykonaniu serii podstawowych badań. Niekiedy lekarz może skierować nas na badanie USG, w celu zasięgnięcia bardziej dokładnych informacji na temat naszego schorzenia. Najlepsze wyniki daje leczenie zachowawcze (fizjo i fizykoterapia, leki przeciwzapalne, ortezy). W przypadkach przewlekłego zapalenia, gdy leczenie zachowawcze okazuje się niewystarczające, podejmujemy leczenie operacyjne. Polega ono na uwolnieniu przyczepu zginaczy, usunięciu zapalnych tkanek i ponownym doszyciu ścięgien do kości. Każdą decyzję odnośnie sposobu leczenia podejmuje lekarz ortopeda po rozmowie z pacjentem.

Co po wyleczeniu łokcia golfisty?

Tak samo jak w przypadku innych schorzeń – najważniejszy jest odpoczynek oraz rehabilitacja. Po leczeniu operacyjnym przez okres od 6 do 8 tygodni, należy zmniejszyć aktywność, szczególnie w zakresach związanych z wykorzystaniem chorego ramienia. Niezależnie od tego, czy leczenie było w formie nieinwazyjnej, czy zakończyło się ono operacją, w powrocie do pełni sprawności przydatna będzie rehabilitacja. Rehabilitacja będzie dostosowana do Twojego przypadku przez naszego fizjoterapeutę. Dobrym pomysłem będzie również oduczenie się nawyków, które doprowadziły do wystąpienia łokcia golfisty. Rehabilitacja może być długim procesem i trwać nawet kilkanaście tygodni. Jednak wszystko zależy od naszego organizmu oraz naszego zaangażowania w proces rekonwalescencji. Łokieć golfisty jest schorzeniem, które może do nas nawrócić. Rokowania po leczeniu, niezależnie czy było ono operacyjne czy nie, jest bardzo dobre. W przyszłości trzeba pamiętać, że przed większym wysiłkiem należy wykonać odpowiednią rozgrzewkę.

Odpowiedź 1

Odpowiedź 2