rehabilitacja dzieci i noworodków

//Rehabilitacja dzieci
Rehabilitacja dzieci2018-09-13T15:27:02+00:00

Rehabilitacja noworodków, dzieci i młodzieży

Prowadzimy terapię dzieci i młodzieży z wadami postawy, problemami neurologicznymi jak i po przebytych urazach czy operacjach. Wiemy, że każde dziecko wymaga stworzenia indywidualnego programu terapeutycznego. Dlatego w naszej Klinice stosujemy funkcjonalne podejście do rehabilitacji jak i terapię dobraną indywidualnie do potrzeb każdego Pacjenta. Naszych najmłodszych Pacjentów otaczamy kompleksową opieką medyczną, prowadząc przez pełny cykl leczenia. W przypadku zdiagnozowania jakichkolwiek nieprawidłowości w zależności od ich typu i złożoności włączamy odpowiednie postępowanie: leczenie zachowawcze lub rehabilitacyjne, a jeśli to konieczne  leczenie operacyjne.

Sport-Klinika oferuje usługi fizjoterapeutyczne w zakresie rehabilitacji:

  • noworodków
  • dzieci
  • młodzieży

TURNUS REHABILITACYJNY w kombinezonach (Thera Togs, Dunag) – TERAPIA DZIECI Z ZABURZENIAMI ZE STRONY OUN:

  • 2-tyg / 10 spotkań/ (2,5 – 3 h dziennie)
  • okłady żelowe
  • rozluźnianie mięśniowo-powięziowe
  • terapia właściwa z wykorzystaniem kombinezonów, sprzętów i odpowiedniej terapii zgodnie z potrzebą dziecka

metody terapeutyczne

Kinezyterapia – wykorzystywane metody w trakcie terapii:

      1. Metody główne: terapia NDT-Bobath, PNF, Terapia Integracji Sensomotorycznej
      2. Terapie wspomagające – elementy Terapii Taktylnej, Pedagogika M. Montessori.
        • terapia w kombinezonach
          – thera togs
          – dunag 02
        • terapia manualna u dzieci
        • terapia ręki
        • masaż shantala (instruktaż dla rodziców)
        • kinesiotaping
        • wkładki termoplastyczne formthotics
        • platforma balansowa
        • bieżnia medyczna
        • rowery stacjonarne
        • światłolecznictwo
        • okłady żelowe
        • magnetoterapia

opisy metod

Terapia NDT-Bobath

Usprawnianie według tej metody ma pomóc dziecku we wszechstronnym rozwoju tak aby mogło uzyskać niezależność w życiu i wykorzystać swoje możliwości na tyle, na ile pozwala istniejące zaburzenie OUN.

Rozwój dziecka z dysfunkcją OUN przebiega inaczej. Doświadczenia ruchowo –  czuciowe u takiego dziecka są odmienne, co powoduje nieprawidłowe odczuwanie własnego ciała oraz nieprawidłowe ruchy. Reakcje prostowania i równowagi często nie rozwijają się. Zaburzenia w napięciu mięśni i niewłaściwe jego rozłożenie powodują powstawanie odmiennych wzorców ruchowych, typowych dla poszczególnych zaburzeń. Nieprawidłowości dotyczą kontroli głowy i tułowia. Dominują wzorce zgięciowe i wyprostne, a rozwój ruchów rotacyjnych jest znacznie upośledzony.

W związku z powyższym główne zasady usprawniania obejmują:

      • wpływanie na napięcie mięśniowe
      • wykorzystywanie i utrwalanie zdobytych umiejętności ruchowych w czynnościach dnia codziennego
      • odpowiednie doznania ruchowe i czuciowe dziecka umożliwiają jego dynamiczną aktywację

Terapia Integracji Sensomotorycznej

Integracja sensoryczna jest procesem, dzięki któremu mózg otrzymując informacje z systemów zmysłowych dokonuje ich segregacji, interpretacji i rozpoznania. Rozwój Si rozpoczyna się w życiu płodowym i trwa do 7 roku życia. Nierozwinięcie określonych umiejętności w kolejnych stadiach rozwoju powoduje powstawanie trudności w funkcjonowaniu i zachowaniu dziecka. Integracja sensoryczna określa prawidłową organizację wrażeń sensorycznych napływających ze świata. Oznacza to, ze mózg, otrzymując informacje ze wszystkich zmysłów dokonuje ich rozpoznania, segregowania i interpretacji oraz integruje je z wcześniejszymi doświadczeniami. Na tej podstawie mózg tworzy odpowiednią do sytuacji reakcje – reakcje adaptacyjną.

Zajęcia – terapia Si to „naukowa zabawa”, podczas której dziecko toczy się na beczce, jeździ na deskorolce, balansuje, huśta się na przeróżnych huśtawkach. W trakcie tej „zabawy” dokonuje się integracja bodźców zmysłowych oraz doświadczeń płynących do OUN, co pozwala na lepszą organizację działań. Zadaniem terapeuty jest eliminowanie, wyhamowywanie lub ograniczanie niepożądanych bodźców obecnych przy nadwrażliwościach sensorycznych lub dostarczanie silnych bodźców, co jest konieczne przy podwrażliwości systemu.

Kliniczne Kombinezony THERA TOGS

Kombinezony to system zewnętrznej stymulacji mięśni. Stosowane w rehabilitacji zaburzeń neuromotorycznych, posturalnych i sensorycznych. System zapewnia wielokierunkowe, dostosowane do zmieniających się warunków podejście do zaburzeń ruchowych, sensorycznych i równowagi.

Dynamiczna Orteza Rehabilitacyjna DUNAG 2

Orteza rehabilitacyjna umożliwiająca prowadzenie i wspomaganie ćwiczeń ruchowych u dzieci i młodzieży z uszkodzeniem OUN i u których występuje zakłócenie postawy i aktywności ruchowej.

Platforma Balansowa

Platforma balansowa umożliwia trening stabilność postawy, granic stabilności, przesunięcie ciężaru ciała, kontrolę orientacji, kontrolę randomizowaną oraz procent oraz procent obciążenia ciała. Platforma pozwala na kontrolowane i ukierunkowane działanie pozwalające przywrócić zaburzenia funkcji układu nerwowo- mięśniowego.

Pedagogika M. Montessori

Pedagogika M. Montessori daje dziecku szansę wszechstronnego rozwoju: fizycznego, duchowego, kulturowego i społecznego, wspiera jego spontaniczną i twórczą aktywność. Pozwala w rozwoju indywidualnych cech osobowości w formowaniu prawidłowego charakteru, zdobywania wiedzy, umiejętności szkolnych i współdziałania.

Kinesiotaping

Taping polega na aplikacji na ciele, w ściśle określony sposób specjalistycznego plastra, który zależnie od aplikacji stosowany jest w celu:

– zmniejszenia bólu
– usuwania zastojów i obrzęków limfatycznych
– wspomagania pracy mięśni
– korygowania niewłaściwej pozycji stawu

Terapia ręki

Terapia bezpośrednio wpływa na  poprawę koordynacji  wzrokowo – ruchowej, wzmacnianiu koncentracji, poprawę chwytu i  ruchów precyzyjnych.  Obejmuje funkcjonalne i całościowe podejście do dziecka.  Terapia ma na celu usprawnianie precyzyjnych ruchów palców, dłoni i całej reki. Dostarcza wrażeń dotykowych, dzięki nim dziecko poznaje, uczy się „czucia” nowych faktur, struktur  materiałów  i nabywania umiejętności ich różnicowania. Ale przede wszystkim służy do osiągnięcia samodzielności w czynnościach dnia codziennego.

Masaż Shantala

Masaż stanowi czynnik wspomagający stadium rozwoju osobowości.

Wspomaga rozwój emocjonalny dziecka. Doznania dotykowe pozwalają „stworzyć siebie”, poznać własne ciało, wyznaczyć jego granice i uświadomić sobie własną odrębność. Zaspokojenie potrzeby kontaktu emocjonalnego gwarantuje dziecku poczucie bezpieczeństwa. Dziecko poprzez masaż wspomaga budowanie wartości; zaufania, miłości, empatii, ciepła, otwartości i szczerości.

Okłady żelowe

Nakładane na odpowiednią okolicę ciała rozgrzewają, rozluźniają. Wstępnie przygotowują ciało do terapii właściwej.

Terapia Neurotaktylna

Neurosensoryczna terapia taktylna proponuje techniki terapeutyczne, które wpływają na rozwój półkul i kory mózgowej, śródmózgowia i tylnych partii mózgu. W czasie terapii stosuje się specjalne techniki stymulacji, które pobudzają oraz przygotowują receptory skóry do prawidłowego odbioru bodźców sensoryczno – motorycznych pochodzących z otoczenia. Zwiększa świadomość ciała i reguluje zaburzenia skóry w odbiorze wrażeń dotykowych. Reguluje reakcje mózgu na informacje pochodzące ze skóry i mięśni. Działa relaksująco i wyciszająco na układ nerwowy.

Terapia skierowana jest zarówno dla dzieci jak i dla dorosłych z:

– FAS
– Epilepsja
– zespół Downa
– zaburzenia mowy
– Mpdz
–  dokuczające lęki i fobie
– problemy z koncentracją
– emocjonalna niestabilność
– przejawy zachowania agresywnego
– trudności w nauce, głęboka dyslekcja i dysgrafia
– autyzm, zespół Aspergera
– opóźniony rozwój psychomotoryczny i umysłowy
– zespół nadpobudliwości psychoruchowej
– uszkodzenie układu nerwowego

Ta witryna używa plików cookie. Kontynuując jej przeglądanie, wyrażasz zgodę na używanie przez nas tych plików. Zobacz politykę prywatności. Zgadzam się