Leczenie schorzenia „łokieć tenisisty”

W naszej klinice jesteśmy gotowi kompleksowo zadbać o pacjentów, którzy cierpią na  schorzenie zwane „łokciem tenisisty”. Po więcej informacji zapraszamy do kontaktu z naszą placówką.

Co to jest łokieć tenisisty?

Łokieć tenisisty to potoczna nazwa schorzenia o nazwie entezopatia nadkłykcia bocznego kości ramiennej. W przebiegu choroby dochodzi do zmian zwyrodnieniowych przyczepu. Zmiany zwyrodnieniowe powodują ból i dyskomfort nawet w bardzo podstawowych czynnościach, takich jak otwieranie drzwi, podnoszenie kubka, odkręcanie nakrętek. Przy łokciu tenisisty mówimy o bólu bocznej części łokcia. Urazom ulegają mięśnie odpowiedzialne za prostowanie nadgarstka. Ból często może promieniować przez przedramię zewnętrzną stroną aż do nadgarstka.

Mimo potocznej nazwy nie trzeba jednak aktywnie uprawiać sportu, aby odczuwać dolegliwości związane z łokciem tenisisty. Szczególnie narażeni są:

• budowlańcy,
  • mechanicy,
  • ślusarze,
  • krawcy,
  • muzycy,
  • pracownicy biurowi.

Najbardziej narażone są osoby z przedziału wiekowego 30-50 lat, które wykonują powtarzalną pracę przez długi okres.

Objawy łokcia tenisisty

Choroba znana jako łokieć tenisisty objawia się silnymi bólami przedziału bocznego łokcia, promieniującymi najczęściej od nadkłykcia bocznego kości ramiennej wzdłuż prostowników nadgarstka do ręki. Ból rzadko występuje w trakcie spoczynku. Często nasila się nawet podczas wykonywania podstawowych czynności, takich jak zginanie ręki, zaciskanie pięści, przekręcanie klucza w zamku, naciskanie na klamkę w drzwiach, mycie zębów czy czesanie się. Innym możliwym objawem jest osłabienie siły mięśniowej w chorej kończynie. Dla niektórych pacjentów problem może stanowić nawet podnoszenie niewielkich ciężarów. Szklanka z napojem, torba, talerz z jedzeniem. Wraz z występowaniem wyżej wymienionych czynności możliwe jest zaobserwowanie obrzęku w okolicach łokcia, zaczerwienienie lub ocieplenie okolicy łokcia.

Przyczyny łokcia tenisisty

Jak już zostało wspomniane, główną przyczyną występowania choroby tzw. łokcia tenisisty je długotrwałe wykonywanie pewnego zestawu czynności w sposób nieodpowiedni. Bezpośrednimi powodami może być na przykład: nieprawidłowe trzymanie myszy komputerowej, nieodpowiednia technika wkręcania śrub za pomocą śrubokrętu, podnoszenie ciężkich przedmiotów nadgarstkiem, zamiast całą ręką. Większość z przytoczonych przykładów odwołuje się bezpośrednio do złego wykorzystywania nadgarstka, a nie łokcia. Dzieje się tak, dlatego że przyczepy mięśni odpowiedzialnych za prostowanie i zginanie naszej dłoni zlokalizowane są właśnie w łokciu. Co najważniejsze, w większości zdiagnozowanych przypadków, do wystąpienia łokcia tenisisty nie dochodzi od razu, tylko wpływa na to zwielokrotnienie powtarzalności określonych czynności. Nieprawidłowa biomechanika tego stawu może doprowadzić do poważnych powikłań. Istotny jest fakt, iż nawet po wyleczeniu choroby może dojść do jej nawrotu, gdyż możemy przyzwyczaić się do wykonywania pewnych czynności w określony sposób. Najlepiej jest zacząć od zmiany swoich złych nawyków podczas pracy przy komputerze, pracach mechanicznych i budowlanych oraz podczas uprawiania sportu.

Jak leczyć łokieć tenisisty

Leczenie tego urazu należy zacząć od postawienia dobrej diagnozy. Bóle ramienia, przedramienia czy nadgarstków to objawy pasujące do wielu schorzeń, które niekoniecznie muszą być akurat łokciem tenisisty. Mało kto wie, ale mięśniowe bóle łokcia mogą mieć swój początek np. w kręgosłupie.

Poprawna diagnoza zazwyczaj sprowadza się do wywiadu z lekarzem ortopedą lub z fizjoterapeutą oraz do przeprowadzenia podstawowych badań przedmiotowych. W niektórych przypadkach lekarz może skierować nas na badanie USG w celu uzyskania bardziej precyzyjnych informacji. Istotne jest szybkie rozpoczęcie leczenia w postaci zabiegów fizykoterapii, podania leków przeciwzapalnych czy ortezy – działanie takie powoduje szybkie ustępowanie dolegliwości bólowych i często prowadzi do pełnego wyleczenia. Tego typu leczenie zaleca się także w przypadku leczenia zapalenia przewlekłego, gdzie objawy utrzymują się powyżej 6 miesięcy. Dodatkowo można zastosować leczenie wspomagające procesy gojenia z użyciem czynników biologicznych, np. czynników wzrostu, które pod kontrolą USG podajemy bezpośrednio w miejsce istniejącej patologii. W przypadku braku poprawy należy rozważyć leczenie operacyjne. Zabieg operacyjny, zmierzający do usunięcia dolegliwości, można wykonać wykorzystując technikę artroskopową (technika małoinwazyjna), jak również stosując procedurę na otwarto (przecięcie skóry i odsłonięcie chorego miejsca). W niejednoznacznych przypadkach diagnostykę należy poszerzyć celem wykluczenia patologii wewnątrzstawowych – pogrubiałe fałdy maziowe, wolne ciała chrzęstne i przewlekłe niestabilności.

Co po wyleczeniu łokcia tenisisty?

Niezależnie od tego, czy leczenie było w formie nieinwazyjnej, czy zakończyło się operacją, w powrocie do pełni sprawności przydatna będzie rehabilitacja. Lekarz ortopeda wraz z fizjoterapeutą dobiorą zestaw ćwiczeń odpowiedni do naszego przypadku. Ważne jest to, aby wszystkie zajęcia oraz treningi zwiększać stopniowo. Dobrym pomysłem będzie również oduczenie się nawyków, które doprowadziły do wystąpienia łokcia tenisisty. Jeśli udało nam się zdiagnozować, że problemem była na przykład pozycja przy komputerze, warto zadbać o to, aby przyzwyczaić swoje ciało do pozycji, która jest zdrowsza. Rehabilitacja przeważnie jest długim procesem i może trwać nawet kilkanaście tygodni, jednak wszystko zależy od naszego organizmu oraz naszego zaangażowania w proces rekonwalescencji.

Zabieg operacyjny, zmierzający do usunięcia zmienionych zapalnie tkanek, można wykonać wykorzystując technikę artroskopową (technika małoinwazyjna), jak również stosując procedurę na otwarto (przecięcie skóry i odsłonięcie chorego miejsca).

Odpowiedź 1

Odpowiedź 2