Jednym ze schorzeń współczesnej cywilizacji są bóle kręgosłupa. Większość ludzi w wieku 30 lat odczuła przynajmniej jeden incydent bólowy ze strony kręgosłupa.

Główną przyczyną bólów kręgosłupa jest brak odpowiedniej ilości ruchu, oraz przewaga pozycji siedzącej w pochyleniu – zgarbieniu kręgosłupa (pozycja przy komputerze, w samochodzie). Również w chwilach wolnych jesteśmy skłonni do biernego relaksu – przed telewizorem – aniżeli do aktywnego wypoczynku.

W przypadku pacjentów z bólami kręgosłupa, specyfiką postępowania rehabilitacyjnego w Klinice Chirurgii Endoskopowej jest: indywidualizacja, kompleksowość, wszechstronność.

Indywidualizacja:

Każdy pacjent traktowany jest indywidualnie, w klinice nie prowadzimy grupowej gimnastyki. Na pierwszym spotkaniu rehabilitacyjnym terapeuci przeprowadzają szczegółowy wywiad oraz badanie funkcjonalne, celem znalezienia przyczyny bólów.

Wyróżniamy trzy główne przyczyny bólów kręgosłupa:

– dyskopochodne (przepuklina jądra miażdżystego),

– zmiany w tkankach miękkich okołokręgosłupowych (mięśnie, więzadła, torebki stawowe, blizny w okolicach korzeni nerwowych),

– zmiany zwyrodnieniowe kręgów.

Dopiero po przeprowadzonej rozmowie i badaniu testami funkcjonalnymi przystępujemy do terapii. Usprawnianie jest dobrane do postawionej diagnozy, co znacznie podnosi skuteczność terapii. W leczeniu, posługujemy się metodami terapeutycznymi znanymi i cenionymi na całym świecie:

– metoda Mc´Kenzie,

– metoda PNF,

– metoda Mulligana,

– streeching,

– terapia manualna (mobilizacja, manipulacja, poizomeryczna relaksacja, neuromobilizacja).

Usprawnianie ruchem uzupełniamy leczeniem fizykalnym i masażem.

Kompleksowość:

Rehabilitację Pacjenta z bólem kręgosłupa traktujemy globalnie. Bóle kręgosłupa wyzwalane są często przez patologię w innej części ciała np. w kolanie, stopie, barku. Pacjent, chcąc odciążyć chore miejsce, skręca się, pochyla, zmienia ustawienie miednicy. Efektem, jest wyrównanie krzywizn kręgosłupa, przeciążenie tkanek wewnątrz i zewnątrz kręgosłupowych, a tym samym pojawienie się bólu w kręgosłupie.

W przypadkach, gdy zmianą chorobową dotknięty jest któryś ze stawów (kolano, stopa), podejmujemy pracę nad jego usprawnieniem. Często, po takim oddziaływaniu rehabilitacyjnym, ból kręgosłupa znika.

Wszechstronność:

Podczas zajęć rehabilitacyjnych prowadzimy równolegle edukację pacjenta. Zapoznajemy chorego z anatomią i biomechaniką kręgosłupa. Staramy się pomóc w zrozumieniu patologii i przyczyn bólów. Wskazujemy także nieprawidłowe nawyki ruchowe i uczymy prawidłowych wzorców, celem uzyskania właściwej koordynacji nerwowo – mięśniowej. Przekazujemy również wiedzę jak postępować w przypadku pojawiających się objawów bólowych, staramy się aby pacjent potrafił sam wyciszyć ból w stadium początkowym.