Wkładki ortopedyczne –  zastosowanie, rodzaje i efekty.

Wkładki ortopedyczne to wyrób medyczny stosowany w celu leczenia i zapobiegania chorobom kończyn dolnych, kręgosłupa oraz wad postawy. Odpowiednio dobrane wkładki korygują złe ustawienia stopy odciążając stawy i zmniejszając dolegliwości bólowe, które spowodowane są chorobami zwyrodnieniowymi stawów  i wadami postawy – wyjaśnia mgr fizjoterapii Katarzyna Mendrek zajmująca się indywidualnym doborem wkładek ortopedycznych w Sport-Klinice.

Do czego służą wkładki ortopedyczne?

Prawidłowo dobrane wkładki ortopedyczne pomagają pozbyć się dolegliwości bólowych. W przypadku wad postawy, procesów zwyrodnieniowych, gdy obciążenia są nieprawidłowo rozłożone pacjenci bardzo często skarżą się na bóle bioder, kolan, stawów skokowych, stawów stóp czy też kręgosłupa. Wkładki ortopedyczne wspierają bierne struktury anatomiczne i mobilizują do prawidłowej pracy struktury czynne, dzięki czemu dając  wsparcie, stabilizują, odciążają i zapobiegają urazom. Stosując wkładki ortopedyczne możemy uniknąć kontuzji, korygować i leczyć – dodaje mgr fizjoterapii Katarzyna Mendrek.

Kto powinien nosić wkładki ortopedyczne?

Wkładki ortopedyczne mogą stosować osoby w każdym wieku. Mamy bardzo szeroką gamę wkładek, dzięki temu przygotowujemy je indywidualnie dostosowując do potrzeb i schorzeń pacjenta. Wkładki mają korzystny wpływa na cały organizm, warto zatem stosować je przede wszystkim u dzieci i młodzieży w celu prewencji wad postawy. Na tym etapie rozwoju stawy i więzadła są plastyczne, a tym samym zapobieganie i korygowanie wad jest skuteczniejsze. U dorosłych odpowiednio ustawione stopy, odciążają stawy i spowalniają procesy zwyrodnieniowe, co zmniejsza ból  – wyjaśnia mgr fizjoterapii Katarzyna Mendrek.

Czy są jeszcze jakieś wskazania do stosowania wkładek?

Wkładki ortopedyczne powinny stosować osoby cierpiące na haluxy, paluch koślawy czy też płaskostopie: podłużne, poprzeczne i podłużno-poprzeczne, poprawią one komfort pacjenta i zmniejszają występowanie bólu stawów kończyn dolnych, kręgosłupa oraz zatrzymują lub spowalniają postęp zmian zwyrodnieniowych w stawach- tłumaczy mgr fizjoterapii Katarzyna Mendrek.

Firma Medi Polska, z którą współpracujemy posiada szeroki asortyment wkładek dzięki temu jesteśmy w stanie dobrać wkładki indywidualnie zgodne z potrzebami pacjenta. W Sport-Klinice najczęściej stosujemy wkładki z włóknem węglowym Igli, które pokryte są miękką wyściółką. Poprzez zastosowanie odpowiednich postingów wkładki mają korzystny wpływ na pozycję stawów, napięcie mięśni oraz postawę całego ciała. Zazwyczaj są one stosowane przy zespole bólowym stawów kończyn dolnych. Używanie dobrze dobranych wkładek zapobiega urazom oraz problemom związanym z nieprawidłową postawą i przeciążeniami. Dużym zainteresowaniem cieszą się również wkładki przeznaczone dla kobiet noszących baleriny ponieważ odciążają i zapobiegają bólom przeciążeniowym.

Jak wygląda dobór wkładek?

Wizyta nie wymaga wcześniejszych przygotowań. Fizjoterapeuta przeprowadza dokładny wywiad z pacjentem, następnie wykonywane jest badanie na podoskopie oraz podografie. Na podstawie otrzymanych wyników  wkładki wykonywanie są indywidualnie na miejscu. Wizyta trwa zazwyczaj około 45 minut do godziny. Termin wizyty należy zarezerwować z wyprzedzeniem. Zalecana jest także wizyta kontrolna po około pół roku od założenia wkładek podkreśla mgr fizjoterapii Katarzyna Mendrek.

Czy są jakieś przeciwskazania do stosowania wkładek?

Bezwzględne przeciwskazania do stosowania wkładek to: cukrzyca, wszelkie neuropatie, choroba Parkinsona oraz ciężkie deformacje stóp. Nie stosujemy również wkładek, gdy w obrębie stopy znajdują się otwarte rany dodaje mgr fizjoterapii Katarzyna Mendrek.