Łąkotka: Uszkodzenia łąkotki

Rodzaje uszkodzeń łąkatki:

• podłużne (rączka od wiadra)
  • horyzontalne (rozwarstwienie)
  • języka, degeneracyjne (w zmianach zwyrodnieniowych)

Łąkotki ulegają uszkodzeniu najczęściej podczas niekontrolowanego skrętu zewnętrznego podudzia przy zgiętym stawie kolanowym. Dzieje się to w czasie zajęć sportowych (narty, piłka nożna, siatkówka), w trakcie wykonywania pracy (uraz bocznej powierzchni stawu kolanowego), a nawet podczas banalnych zajęć domowych (wstawanie z pozycji kucznej). Również niestabilność kolana z powodu uszkodzenia więzadła krzyżowego predysponuje do uszkodzeń łąkotek. Częściej dochodzi do uszkodzeń łąkotki przyśrodkowej niż bocznej. Charakterystyczny objaw uszkodzenia łąkotki pacjenci opisują, jako słyszalny lub wyczuwalny "trzask" w kolanie, któremu często towarzyszy nagłe zablokowanie ruchu w stawie. Kolano pozostaje w zgięciu, a próba jego wyprostu wywołuje silny ból. Do najczęściej zgłaszanych objawów uszkodzeń łąkotki zaliczamy stały lub przewlekły ból, często występujący w okolicy dołu podkolanowego, okresowe lub stałe zablokowanie stawu, obrzęk, nawracające wysięki, przeskakiwanie, "uciekanie" kolana. Oderwana całkowicie lub częściowo łąkotka, która przemieszcza się w stawie kolanowym wgniata się w gładką powierzchnię chrząstki stawowej i niszczy ją nieodwracalnie.

Uszkodzenie łąkotki w obrazie artroskopowym Uszkodzenie łąkotki w obrazie artroskopowym

Uszkodzenie łąkotki w obrazie artroskopowym

Każde podejrzenie uszkodzenia łąkotki powinno być diagnozowane artroskopowo i odpowiednio leczone w trybie pilnym. Ma to na celu ochronę stawu przed zniszczeniami, jakie może spowodować oderwana łąkotka oraz stworzenie szansy wykonania jej naprawy.