Leczenie zespołu rowka nerwu łokciowego

///Leczenie zespołu rowka nerwu łokciowego
Leczenie zespołu rowka nerwu łokciowego2018-09-14T09:32:47+00:00

Leczenie zespołu rowka nerwu łokciowego

Choroba znana jako zespół rowka nerwu łokciowego objawia się drętwieniem i mrowieniem palców IV-V, ciągnącym się od łokcia wzdłuż wewnętrznej strony przedramienia. Dodatkowym objawem mogą być zaburzenia czucia okolicy nadkłykcia. W zaawansowanych przypadkach może to prowadzić do osłabienia i zaników mięśni wewnętrznych ręki.

Wśród bezpośrednich przyczyn schorzenia znajdują się: przewlekle przeciążenie, choroba zwyrodnieniowa łokcia, reumatoidalne zapalenie stawów (RZS) oraz blizny pourazowe. W efekcie dochodzi do przewlekłego ucisku i podrażnienia nerwu łokciowego w obrębie bruzdy nerwu na wysokości nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej.

Ocena kliniczna obejmuje również badanie neurologiczne z oceną funkcji, stopnia uszkodzenia nerwu oraz miejsca ucisku. Leczenie zachowawcze w postaci leków przeciwzapalnych i noszenia ortezy rzadko przynosi poprawę. Leczeniem z wyboru jest leczenie operacyjne polegające na uwolnienie nerwu i w niektórych przypadkach jego przeniesieniu na przednią powierzchnię przedramienia. Zabieg można przeprowadzić metodą tradycyjną – na otwarto, lub endoskopowo. Po zabiegu operacyjnym zaleca się zmniejszenie aktywności i fizykoterapię przez okres 2 do 6 tygodni. Po 6 miesiącach od leczenia operacyjnego można wykonać kontrolne badanie przewodnictwa nerwowego celem ostatecznej oceny skuteczności leczenia.