Endoprotezoplastyka stawu biodrowego (endoproteza biodra)

Anatomia stawu biodrowego

Staw biodrowy stanowi połączenie pomiędzy tułowiem i kończynami. Składa się z panewki kostnej, która jest umieszczona w miednicy oraz głowy kości udowej, która jest składnikiem nasady bliższej kości udowej. Części składowe stawu są pokryte chrząstką stawową i zamknięte przez torebkę stawową. Błona maziowa w torebce stawowej produkuje płyn, który odżywia chrząstkę, wypełnia przestrzeń stawową wytłumiając siły uderzające. Obrąbek stawowy – tak zwana „warga stawowa” w formie obrączkowej struktury, jest połączeniem części chrzęstnej z kostną w panewce.

Przyczyny, objawy, wskazania do endoprotezoplastyki stawu biodrowego

Stałe, utrudniające codzienne funkcjonowanie dolegliwości bólowe oraz duże ograniczenie ruchomości w stawie biodrowym powodują znaczne obniżenie komfortu życia. Najczęstszymi przyczynami takich objawów są m.in.: zaawansowana choroba zwyrodnieniowa stawu biodrowego, reumatoidalne zapalenie stawów, martwica głowy kości udowej. W zaawansowanych przypadkach zazwyczaj jedynym ratunkiem, który pozwala na pozbycie się uciążliwych dolegliwości jest zabieg endoprotezoplastyki stawu biodrowego, czyli zabieg wszczepienia sztucznego stawu tzw. endoproteza biodra.

Diagnostyka

Diagnostyka odbywa się  poprzez dokładny wywiad lekarski, szczegółowe badanie kliniczne oraz diagnostykę obrazową. Wskazane jest wykonanie typowego badania radiologicznego stawu biodrowego w dwóch płaszczyznach. Znaczne zwężenie szpary stawowej w obrazie radiologicznym i występowanie osteofitów w obrębie panewki stawu biodrowego i głowy kości udowej jest ewidentnym znakiem uszkodzenia chrząstki stawowej i postępującej choroby zwyrodnieniowej. Lekarz ortopeda w trakcie wizyty kwalifikacyjnej do zabiegu operacyjnego dokonuje dokładnego planowania przedoperacyjnego celem dobrania odpowiedniego rozmiaru elementów endoprotezy.

Kwalifikacja i przygotowanie do zabiegu endoprotezoplastyki stawu biodrowego

Pacjent po zakwalifikowaniu przez lekarza ortopedę do leczenia operacyjnego endoprotezoplastyki stawu biodrowego odbywa konsultację anestezjologiczną. Przyjęcie na oddział ma miejsce dzień wcześniej lub w dniu zabiegu operacyjnego. Po przyjęciu na oddział oraz konsultacji anestezjologicznej pacjent jest przygotowywany do zabiegu i następnie zostaje przewieziony na blok operacyjny. Zabieg endoprotezoplastyki stawu biodrowego przeprowadzany jest w znieczuleniu przewodowym lub ogólnym.

Leczenie operacyjne

Zabieg endoprotezoplastyki stawu biodrowego polega na usunięciu uszkodzonych części stawu biodrowego  a następnie wszczepieniu elementów sztucznych, których zadaniem jest przejęcie funkcji uszkodzonych struktur. W Sport-Klinice stosujemy najnowocześniejsze dostępne na rynku implanty czołowych producentów na świecie. Zabieg endoprotezoplastyki stawu biodrwego najczęściej wykonywany jest z małoinwazyjnego dostępu przedniego. Przy określonych wskazaniach wykonujemy również zabiegi z dostępu bocznego.

Endoprotezoplastyka jest wciąż dynamicznie rozwijającą się dziedziną ortopedii. Wieloletnie doświadczenie lekarzy specjalistów ze Sport-Kliniki w zabiegach endoprotezoplastyki stawu biodrowego daje pacjentowi szanse na zniesienie dolegliwości bólowych, odzyskanie zadowalającego zakresu ruchomości w stawie biodrowym oraz powrót do normalnego życia.

Postępowanie po zabiegu endoprotezoplastyki stawu biodrowego

Po zabiegu endoprotezoplastyki stawu biodrowego zalecana jest rehabilitacja pooperacyjna. Naszym Pacjentom w Sport-Klinice zapewniamy wykwalifikowaną kadrę fizjoterapeutów, którzy we współpracy z lekarzem prowadzącym wspólnie dobierają indywidualny program rehabilitacyjny. Dzięki ścisłej współpracy między lekarzem prowadzącym, fizjoterapeutą i pacjentem rehabilitacja w Sport-Klinice przynosi wyjątkowo dobre rezultaty i jak najszybszy powrót do pełnej sprawności ruchowej.